Trainers aan het woord
In de rubriek ‘Trainers aan het woord’ lees je ervaringen van de gecertificeerd Jouw Autisme Trainers. Collega’s uit de zorg en onderwijs, die de training hebben doorlopen en de Jouw Autisme Methodiek met succes toepassen.
Ben je ook enthousiast geworden en wil je Jouw Autisme Trainer worden, geef je dan op voor een training.


Nadja Sikkers vertelt:
Mijn naam is Nadja Sikkers en ik werk als Intern Begeleider en autismecoach in het regulier basisonderwijs. Binnen ons kindcentrum vlieg ik in om mee te kijken en denken bij kinderen van 2 tot 14 jaar. Ook ben ik bereikbaar voor scholen binnen onze stichting voor vragen en advies. Hierbij ben ik enerzijds ondersteunend en adviserend naar collega’s, maar ook een luisterend oor naar ouders. Daarvoor gebruik ik regelmatig onderdelen uit de Jouw Autisme Methodiek om gedrag te verklaren en te begrijpen, maar ook het inzetten van de juiste hulpmiddelen en aanpak.
“Wat enorm fijn is, is dat je de bijeenkomsten af kunt stemmen op wat het kind op dat moment nodig heeft.”
Daarnaast begeleid ik een aantal kinderen binnen onze school. Hiervoor gebruik ik de Jouw Autisme Methodiek. Wat enorm fijn is, is dat je de bijeenkomsten af kunt stemmen op wat het kind op dat moment nodig heeft. Je kunt keuzes maken in welke onderwerpen aan bod komen. De materialen zijn geschikt voor verschillende leeftijden en ook goed toepasbaar en duidelijk voor taalzwakkere kinderen.
Het mooie is dat kinderen niet alleen beter snappen wat autisme inhoudt, maar vooral begrijpen hoe hún autisme werkt. Wat de uitdagingen zijn en de sterke kanten. Samen zoeken we dan naar wat de kinderen zelf kunnen gaan oefenen en waar ze mogelijk iemand anders bij nodig hebben. Altijd met een positieve insteek. Wat enorm waardevol is, is de intensieve samenwerking en korte lijntjes met ouders en leerkracht. Het is psycho-educatie voor het kind, maar tegelijkertijd ook voor hen. Waar we op school aan werken, wordt ook thuis nog eens besproken en hierdoor spreken we dezelfde taal wat enorm helpend is.
Kinderen geven vaak terug dat ze hun hoofd nu beter begrijpen en ook ouders krijgen meer inzicht in wat werkt of wat er nodig is. Zoals een van de kinderen zei: “Ik krijg eindelijk een handleiding voor mezelf!”.
Marja van Kuijk vertelt:
Ik ben Marja van Kuijk, werkzaam in het ZML-onderwijs als autisme-specialist. Op mijn werk begeleid ik een aantal leerlingen met een verstandelijke beperking en autisme en kijk in klassen mee naar leerlingen met autisme.
Uit de methodiek van Jouw Autisme gebruik ik elementen om leerlingen te begeleiden. Ik pas ze aan naar het niveau van de leerling, met als doel leerlingen inzicht te geven in hun gedrag. Welke tools kunnen ze zelf inzetten en op welke manier kunnen ze hulp vragen. In gesprekken met leerkrachten gebruik ik ook deze tools.
“Het mooie van de methodiek is dat het veel handvatten en materialen geeft om het jonge kind en een kind met een verstandelijke beperking te begeleiden”
Daarnaast begeleid ik een aantal leerlingen in het basisonderwijs. Dit zijn met name jonge leerlingen. Ook hierbij gebruik ik de elementen van de Jouw Autisme Methodiek. Het mooie van de methodiek is dat het veel handvatten en materialen geeft om het jonge kind en een kind met een verstandelijke beperking te begeleiden.
De materialen bieden mooie ingangen om het kind aan de slag te gaan en ontstaat de verbinding en motivatie om naar zichzelf te kijken. Vanuit die verbinding worden er stapjes gezet richting inzicht in zichzelf.


Angelina Arts vertelt:
Mijn naam is Angelina Arts. Als ervaringdeskundige met zelf autisme ben ik al enige jaren werkzaam in het sociale domein (NVA, MEE). Ik was op zoek naar meer verdieping, maar ook vooral heldere taal om met mensen te communiceren over mijn autisme.
Inmiddels geef ik als ZZP-er mede trainingen aan leerkrachten/docenten en geef ik psycho-educatie. De Jouw Autisme methodiek helpt mij in al deze disciplines om meer begrip en kennis te brengen naar mensen met en zonder autisme. Wat mij aantrok in de methodiek was voornamelijk de respectvolle manier waarop gesproken wordt over autisme en dat die niet zozeer gericht is op ‘wat je hebt’, maar meer op ‘wat heb jij nodig’? Daar maak ik graag samen met mensen een zoektocht van. Met de vele voorbeelden, uit mijn eigen leven en die van vele mensen met autisme die ik ontmoette, ontstaat veel herkenning en erkenning en hierdoor ontstaat vaak een opener houding. Als psycho-educatie trainer merk ik dat een beter zicht/gevoel op (alleen al) de energiehuishouding een enorm verschil kan maken. Daarom start ik, naast een stukje uitleg over wat autisme ‘kan’ zijn, altijd met de toerenteller. Ook maak ik samen met de client een zoektocht naar wat vindt je belangrijk, waar word je blij van; een ontdekkingstocht om jezelf beter te leren kennen!
Ik begeleidde laatst een meisje dat eigenlijk niet meer het huis uitkwam. We zijn samen op weg gegaan in de methodiek. We hebben daarbij niet een vaste volgorde aangehouden, maar hebben vooral gekeken wat haar aansprak en waar ze vragen over had. Het ‘er mogen zijn’ van de stress, van haar autisme, maar zeker ook van de dingen waar ze (nog) blij van werd zorgde ervoor dat ze langzaam weer in beweging kwam. Haar moeder mailde me het volgende;
“Ik ben heel blij om te zien/horen dat er stapjes gemaakt worden naar meer beweging in de breedste zin van het woord. Taarten bakken, shoppen, logeren, (soms) sporten, sociale contacten, zelf fietsen, koken! Het lijkt alsof ze langzaam het leven (weer) durft te vieren en steeds meer aandurft”.
Als je zo’n reactie krijgt, weet je waar je dit voor doet… ik ben ontzettend blij dat ik met de Jouw Autisme Methodiek taal en tools in handen heb gekregen om het verschil te kunnen maken voor deze jongeren!