Trainers aan het woord

In de rubriek ‘Trainers aan het woord’ lees je ervaringen van de gecertificeerd Jouw Autisme Trainers. Collega’s uit de zorg en onderwijs, die de training hebben doorlopen en de Jouw Autisme Methodiek met succes toepassen.

Ben je ook enthousiast geworden en wil je Jouw Autisme Trainer worden, geef je dan op voor een training.

Cursisten pakken de ToolBox uit tijdens de Jouw Autisme training.

Nadja Sikkers vertelt:

Mijn naam is Nadja Sikkers en ik werk als Intern Begeleider en autismecoach in het regulier basisonderwijs. Binnen ons kindcentrum vlieg ik in om mee te kijken en denken bij kinderen van 2 tot 14 jaar. Ook ben ik bereikbaar voor scholen binnen onze stichting voor vragen en advies. Hierbij ben ik enerzijds ondersteunend en adviserend naar collega’s, maar ook een luisterend oor naar ouders. Daarvoor gebruik ik regelmatig onderdelen uit de Jouw Autisme Methodiek om gedrag te verklaren en te begrijpen, maar ook het inzetten van de juiste hulpmiddelen en aanpak.

“Wat enorm fijn is, is dat je de bijeenkomsten af kunt stemmen op wat het kind op dat moment nodig heeft.”

Daarnaast begeleid ik een aantal kinderen binnen onze school. Hiervoor gebruik ik de Jouw Autisme Methodiek. Wat enorm fijn is, is dat je de bijeenkomsten af kunt stemmen op wat het kind op dat moment nodig heeft. Je kunt keuzes maken in welke onderwerpen aan bod komen. De materialen zijn geschikt voor verschillende leeftijden en ook goed toepasbaar en duidelijk voor taalzwakkere kinderen.

Het mooie is dat kinderen niet alleen beter snappen wat autisme inhoudt, maar vooral begrijpen hoe hún autisme werkt. Wat de uitdagingen zijn en de sterke kanten. Samen zoeken we dan naar wat de kinderen zelf kunnen gaan oefenen en waar ze mogelijk iemand anders bij nodig hebben. Altijd met een positieve insteek. Wat enorm waardevol is, is de intensieve samenwerking en korte lijntjes met ouders en leerkracht. Het is psycho-educatie voor het kind, maar tegelijkertijd ook voor hen. Waar we op school aan werken, wordt ook thuis nog eens besproken en hierdoor spreken we dezelfde taal wat enorm helpend is.

Kinderen geven vaak terug dat ze hun hoofd nu beter begrijpen en ook ouders krijgen meer inzicht in wat werkt of wat er nodig is. Zoals een van de kinderen zei: “Ik krijg eindelijk een handleiding voor mezelf!”.

Marja van Kuijk vertelt:

Ik ben Marja van Kuijk, werkzaam in het ZML-onderwijs als autisme-specialist. Op mijn werk begeleid ik een aantal leerlingen met een verstandelijke beperking en autisme en kijk in klassen mee naar leerlingen met autisme.

Uit de methodiek van Jouw Autisme gebruik ik elementen om leerlingen te begeleiden. Ik pas ze aan naar het niveau van de leerling, met als doel leerlingen inzicht te geven in hun gedrag. Welke tools kunnen ze zelf inzetten en op welke manier kunnen ze hulp vragen. In gesprekken met leerkrachten gebruik ik ook deze tools.

“Het mooie van de methodiek is dat het veel handvatten en materialen geeft om het jonge kind en een kind met een verstandelijke beperking te begeleiden”

Daarnaast begeleid ik een aantal leerlingen in het basisonderwijs. Dit zijn met name jonge leerlingen. Ook hierbij gebruik ik de elementen van de Jouw Autisme Methodiek. Het mooie van de methodiek is dat het veel handvatten en materialen geeft om het jonge kind en een kind met een verstandelijke beperking te begeleiden.

De materialen bieden mooie ingangen om het kind aan de slag te gaan en ontstaat de verbinding en motivatie om naar zichzelf te kijken. Vanuit die verbinding worden er stapjes gezet richting inzicht in zichzelf.

Marja van Kuijk, werkzaam in het ZML-onderwijs als autisme-specialist en is aan het woord als officieel Jouw Autisme Trainer.